Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.
Online pénztárgép használat szabályai 2021-ben
Online pénztárgép használat szabályai 2021-ben a bejelentési kötelezettség miatt módosultak. Több olyan ügyfelem van, aki online pénztárgép használatra kötelezett. Náluk merült fel az a kérdés, hogy ha a vevő számlát kér, akkor az értékesítést be kell-e ütni az online pénztárgépbe is?
A termék értékesítésekor vagy a szolgáltatás nyújtásakor minden esetben bizonylatot kell kiállítani és azt átadni a vevőnek. A bizonylat lehet számla (ami tartalmazza a vevő nevét, címét esetleg adószámát) vagy nyugta. Az online pénztárgép használatra kötelezettek – speciális esetektől eltekintve – kizárólag online pénztárgéppel állíthatnak ki nyugtát.
A nyugtaadást a NAV ellenőrzi, és elmulasztását szigorúan bünteti.
Az értékesítésről vagy nyugtát, vagy számlát kell kiállítani!
Abban az esetben, ha a vevő számlát (áfás számlát) kér, akkor a számla mellett nyugtát már nem kell kiállítani. Valamint, ha a nyugta került kiállításra, de a vevő számlát kért utólag, akkor ezt a nyugtát sztornózni kell.
Fontos, hogy a fenti szabályra fokozottan figyelni kell. 2020. július 1-től ugyanis minden adóalany részére kiállított számla, míg 2021. január 1-től pedig minden magánszemély részére kiállított számla is beküldésre kerül a NAV részére. Dupla bizonylatolás esetén a NAV szerverén duplán jelenne meg a forgalmi adat – online pénztárgép adatszolgáltatásból származó forgalmi adatként, illetve az online számla adatszolgáltatásból származó forgalmi adatként is. A vállalkozás könyvelője természetesen nem szerepeltetné duplán a forgalmat az adóbevallásban, így viszont a vállalkozás adóbevallása eltérne a NAV nyilvántartásától. Ez természetesen további bonyodalomhoz vezethetne.
Amennyiben a vevő számlát kért és az ellenértéket készpénzzel fizette meg, akkor az eladónak az összeg kasszafiókba helyezéséről befizetési (pénz be) bizonylatot kell készítenie.
Minden más pénzmozgásról is bizonylatot kell kiállítani
A kasszában ténylegesen található összegnek meg kell egyeznie azzal, ami a kiadott bizonylatokból következik. Ezt a NAV ellenőrzi és az érdemi eltérést bünteti.
Az egyezőség alapja, hogy a napi kasszanyitáskor pontosan szükséges rögzíteni a nyitó pénzkészletet (összegét és összetételét). A nap folyamán szabad a kasszából pénzt kivenni (pl. szállító kifizetésére) vagy betenni (pl. számlás értékesítés, váltópénz) a normál üzletmenet szerint, de ilyenkor minden esetben ki kell állítani egy kifizetési vagy egy befizetési bizonylatot. Ilyen bizonylat kiállítására minden pénztárgép képes.